דף הבית » חדשות ועדכונים

איך מפתחי וורדפרס מרוויחים כסף מפלטפורמה קוד פתוח

הסוגיה הכלכלית

איך ניתן להרוויח כסף ממוצרי קוד פתוח? הרי אם ניתן ללקוח את הקוד המלא של המוצר, הוא לא יהיה מוכן לשלם עבור המוצר.

היום נבחן איך חברת אוטומטיק (Automattic.com), המפתחת את פלטפורמת וורדפרס, מרוויחה כסף מפיתוח מוצרי קוד פתוח ומצליחה להרוויח מיליוני דולרים ממוצריה.

קצת רקע

חברה אוטומטיק היא ההבטחה הגדולה הבאה, החברה אומנם לא מפרסמת את תוצאותיה הכספיים, אך הערכות בשוק מדברות על מחזורים המסתכמים בעשרות ואף במאות מיליוני דולרים בשנה – סכומים יפים יחסית לחברה שהמוצר העיקרי שלה ניתן להורדה בחינם.

הפרדוקס הוא היא למכור ללקוח מוצר אם אתה מספק לו את המצר בחינם?  לא צריך ללמוד כלכלה כדי להבין שאם אתה מחלק את מוצרייך בחינם הלקוחות לא ירצה לשלם לך עבורם. אך מסתבר שבמקרה של אוטומטיק ההפך הוא הנכון.

מקורות הכנסה

לחברת אוטומטיק מספר מקורות הכנסה:

1. שרותים מתקדמים בוורדפרס.קום (WordPress.com)

פלטפורמת וורדפרס ניתנת להורדה בחינם (WordPress.org), אך לאנשים ללא ידע במחשבים ישנה אלטרנטיבה חינמית וורדפרס.קום (WordPress.com) המאפשרת לכל אחד לפתוח חשבון בסיסי ולהתחיל לתפעל את הבלוג/האתר שלו. השירות הבסיסי ניתן בחינם אך ניתן לשדרג את החשבון ולהוסיף מאפיינים כגון הוספת דומיין לאתר, לשנות עיצובים ע"י קבלת גישה לעריכת קבצי CSS, הסרת פרסומות, הגדלת שטח אכסון ועוד. כל השירותים מתומחרים בחל מ-5$ ועד 290$, ניתן לשלב מספר שירותים שונים בבלוג/אתר אחד.

שדרוגים בתשלום באתר וורדפרס.קום

שדרוגים בתשלום באתר וורדפרס.קום

וורדפרס.קום מציעה לגולשים שירותים בסיסים. הכסף מגיע משדרוגים שונים המאפשרים להרחיב את היצע השירותים שהלקוח מקבל.

2. פרסומות גוגל-אדסנס (Google AdSence) בוורדפרס.קום

כאמור, השירותים הבסיסיים בוורדפרס.קום ניתנים בחינם. בדומה לשאר חברות אכסון האתרים, גם וורדפרס משלבת פרסומות בבלוגים המאוכסנים אצלה. יש לזכור שהשירות מאכסן מעל 11 מיליון בלוגים פעילים (ועוד קרוב ל-14 מיליון אתרים שמשתמשים בפלטפורמה הפתוחה שלה). לפני שבועיים וורדפרס.קום ציינה את פרסום הפוסט ה-200 מיליון. לאתר מעל מיליארד דפים נצפים בחודש. המערכת משלבת פרסומות ברבים מהדפים האלה. יש לזכור, שהחברה מספקת רק את הפלטפורמה – התוכן מיוצר על ידי הגולשים. ככל שיש יותר משתמשים במערכת שמייצרים תכנים, כך גדלות ההכנסות של החברה.

כאמור, משתמשים מתקדמים יכולים לשדרג את חשבונם ולהסיר את הפרסומות, תמורת תשלום סמלי (30 דולר). כל עוד המשתמש לא שדרג את החשבון, החברה מרוויחה כסף ממודעות אדסנס המוצגות בבלוג.

3. הפניות לחברות אכסון אתרים

לקוחות שמחליטים להשתמש בפלטפורמת וורדפרס הפתוחה (WordPress.org), יעדיפו להתקין בעצמם את המערכת על השרת שלהם ולהתאים אותה לצרכים שלהם. חברת אוטומטיק מודעת לקיומים של אותם 14 מיליון משתמשים שמשתמשים במערכת הפתוחה של וורדפרס. כדי להרוויח גם מהם, היא ממליצה להם להתארח אצל חברות אכסון מוכרות שעובדות עם וורדפרס. אותן חברות אכסון (כמו דרימהוסט, בלוהוסט ואחרות) משלמות הרבה כסף לחברת אוטומטיק עבור הפרסום הנ"ל, וכן עמלות נוספות שותפים עבור כל לקוח שמופנה מהאתר של וורדפרס ומזמין שירותי אכסון אתרים.

4. שירותי אכסון VIP

אחד השירותים הפופולריים והרווחיים שהחברה מספקת הוא שירות אירוח אתרים המכונה שירות אירוח VIP. מדובר בשירותי אכסון אתרים אותם מספקת חברת אוטומטיק לאתרים המעוניינים לאכסן אתרים המופעלים על ידי פלטפורמת וורדפרס הפתוחה (WordPress.org) בשרתי אוטומטיק. עלות השירות 500$ לחודש, זאת אחרי שתיפרדו באופן חד-פעמי מ- 1,500$ עבור תקנה.

השירות יקר יחסית, והוא משמש בעיקר לקוחות גדולים דוגמת הבלוגים הפוליטיים של CNN, הבלוג All Things D של הדאו-ג'ונס, בלוג את The Page של Time Inc, האתר Style Watch של מגזין פיפל, את הבלוגים של ליגת ה-NFL, בלוגים ארגוניים של פליקר ורדיו KROQ ורבים אחרים.

ישנם הרבה יתרונות בשירות אכסון VIP, מעבר לאכסון ללא הגבלה ולתעבורה הבלתי מוגבלת, מקבלים גם שרתים חזקים המסובבים על הגריד של וורדפרס.קום. מקבלים בחינם שירותי CDN, גיבויים קבועים ועוד. אך היתרון הבולט ביותר הוא שאין יותר צורך לדאוג לתשתית, הם עושים זאת עבורנו, ולנו נותר רק לכתוב תוכן.

http://wordpress.tv/2010/02/09/introducing-wordpress-com-vip-hosting-support/

5. שירותי תמיכה VIP

מעבר לשירותי האכסון, וורדפרס מספקת שירותי תמיכה VIP. השירות ניתן לכל לקוח משלם, ולא רק ללקוחות שמשתמשים בשירותי אכסון VIP. התמיכה ניתנת על ידי אותם האנשים שעומדים מאחורי הפיתוחים של וורדפרס. המפתחים עוזרים ללקוחות השונים לפתור בעיות שונות שקשורות לוורדפרס. אומנם ניתן לשאול שאלות  בפורומים של וורדפרס והקהילה בדרך כלל עוזרת במרבית הסוגיות, אבל לקוחות עסקיים גדולים שדורשים פתרונות מידיים (עד 6 שעות מענה לכל בעיה) יקבלו את מבוקשם בתמורה ל- 2,500$-5,000$ לשנה.

6. אקיזמט – Akismet

מסנן הספאם המצוין של אוטומטיק מסנן את כל הויאגרה והכדורים להגברת האון הגברי מהתגובות בבלוג שלכם. השימוש באקיזמט ניתן בחינם לבלוגים פרטיים, אבל לקוחות מסחריים נדרשים לרכוש רישיון בעלות של 50$ לחודש לאתרים קטנים ועד ל-1,000$ לחודש ללקוחות מוסדיים המפעילים מעל 1,000 אתרים.

http://wordpress.tv/2009/09/25/setting-up-akismet-for-wordpress-org/

7. הכספת של וורדפרס – VaultPress

בעלי אתרים נדרשים לגבות את האתר, המידע והקבצים למקרה קיצוני כמו פריצה לאתר או כאשר חברת האכסון קורסת. הכספת מגבה את כל המידע – קבצים (תמונות, אודיו, וידיאו), קבצי מערכת של וורדפרס (קבצי ההתקנה, תוספים, ערכות עיצוב), מידע (פוסטים, תגובות, הגדרות וורדפרס הגדרות של תוספים). אתם לא צריכים לדאוג יותר לגיבויים ולאבטחה, המערכת עושה זאת עבורכם (תמורת סכום סמלי).

http://wordpress.tv/2010/07/01/introducing-vaultpress/

8. סקרים ודירוגים – PollDaddy

מערכת הסקרים והדירוגים של אוטומטיק – PullDaddy – שנרכשה באוקטובר 2008, מוסיפה אפשרויות מתקדמות לניהול סקרים ומדגמים. המערכת עולה 200$ בשנה לרישיון בודד, או 900$ לשנה לשימוש בלתי מוגבל.

http://wordpress.tv/2009/01/05/creating-a-polldaddy-poll/

גיוסים הכנסות עתידיות

אוטומטיק הוקמה ביולי 2005 ומאז הקמתה היא גייסה 30.6 מיליון דולר בשני סבבים. בסבב הראשון גויסו 1.1 מיליון דולר ובסבב השני גויסו 29.5 מיליון דולר. לדברי החברה, הכסף ישמש לחיזוק והרחבת התשתיות, לגיוס מפתחים ולפיתוח מוצרים נוספים.

פורומים

הפעלת מערכת אכסון הבלוגים וורדפרס.קום לצד פיתוח מערכת וורדפרס פתוחה ישמש מודל למערכת פורומים לצד המשך הפיתוח של מערכת הפורומים הפתוחה bbPress. אין הרבה מידע על הפרויקט והפיתוח זוחל עד כדי יאוש, אבל אם תשאלו אותי החברה מתכננת להקים מערכת פורומים פתוחה בה כל אחד יוכל לפתוח פורומים משלו. המערכת תהיה בסיסית, אבל תספק את כל הכלים הבסיסים לניהול פורומים. לצד המערכת החברה תציע שידרוגים שונים כמו דומיין, הוספת מדיה, חתימה אישית וכו. לדעתי אפילו יהיה שירותי VIP לפורמים כך שחברות גדולות יוכלו לנהל קהילות ללא התעסקות בתשתיות. נראה לי שזה יהיה מקור הכנסה טוב.

רשתות חברתיות

פיתוח נוסף בו יושקעו כספים קשור למערכת מעולם המדיה החברתית. החברה משקיעה משאבים רבים בפיתוח המערכת החברתית BuddyPress שתאפשר לכל אחד לפתוח רשת חברתית משלו. ככל הנראה שבעתיד יהיה ניתן לפתוח רשתות חברתיות מותאמות אישית. המערכת זמינה כבר היום, אבל לדעתי בעתיד הקרוב היא תעבור שדרוגים משמעותיים מאחר והעולם צועד לעבר עתיד חברתי, וחברת אוטומטיק לא רוצה לפספס את הרכבת הזו. לדעתי הם מתכננים לעשות מהפכה בתחום הרשתות החברתיות האישיות, בדומה למהפכה שהם עשו בתחום הבלוגים.

סיכום

התחלתי בשאלה איך אפשר להרוויח כסף ממוצרי קוד פתוח? התשובה על פי וורדפרס היא להציע שירותים משלימים בתשלום ושירותי פרימיום לארגונים גדולים.

במבט ראשון נראה כאילו לא ניתן להרוויח על מוצרים בקוד פתוח מאחר ואם נדרוש עליהם תשלום הלקוחות ילכו לאלטרנטיבה החינמית, אך וורדפרס מלמד אותנו שההפך הוא הנכון. ראשית, כשמציעים שירותים בחינם, ללקוחות קל יותר לאמץ אותם, המשתמשים "טועמים" את המוצר, ובבואם לפתוח אתר לעסק שלהם, אימוץ הפתרונות "טבעי יותר" מאחר ויש היכרות עם המערכת. שנית, וורדפרס מלמדת אותנו שכאשר נותנים את כל השירותים הבסיסיים בחינם, ולא מגבילים את הלקוח, קל יותר לפתח אתר או בלוג. כשאין מגבלות, אפשר להתעסק עם האתר. הדבר יוצר זהות עם האתר, ובהמשך נוצר הרצון לחדש ולשפר אותו (הוספת דומיין, הסרת פרסומות וכו). כאן נכנסים לתמונה השדרוגים בתשלום אותם מציעה וורדפרס. שירותים פשוטים ומחירים המתאימים לכל כיס מבטיחים הכנסות קבועות ומספר גדול של משדרגים.

מנגד, שירותים יקרים לגופים גדולים מתאפיינים במוצרים הכוללים מערכות "הכל כולל הכל" עם תמיכת מומחים ומענה תמידי. וורדפרס משתמשת בידע שהיא צברה כדי לספק שירותי VIP ללקוחות גדולים שנתקלים בבעיות שונות. לקוחות גדולים כמו CNN, הדאו-ג'ונס, פליקר, GigaOM ורבים אחרים מעדיפים להוציא למיקור חוץ את כל נושא התשתיות והמערכות כדי ולהתמקד בכתיבת תוכן. לוורדפרס הידע והניסיון בתפעול המערכת ובתפעול מיליוני בלוגים בו זמנית, לכן קל יותר להעביר לידיהם את כל נושא ניהול התשתיות. הכל תמורת תשלום סמלי, כמובן.

מאת רמי

אחראי על אתר וורדפרס בעברית ועל תרגום ושחרור גרסאות וורדפרס בעברית. מפתח ליבה, בכל גרסה החל מגרסה 2.8, מפתח מוביל בגרסה 4.4 ובגרסה 4.6. מספק שירותי פיתוח אתרים, פיתוח תוספי וורדפרס לסטרטאפים ופיתוח כלים למפתחי וורדפרס - GenerateWP.com.

4 תגובות »

  • צחי כותב :

    להבדיל מהרבה חברות אחרות שמרוויחות סכומים זהים ואף יותר לחברת Automattic.com מגיע כל אגורה על התרומה שלהם לקהילת הקוד הפתוח.

  • רמי כותב :

    אכן כן. הם לא משווקים את השירותים שלהם בצורה אגרסיבית. הם נותנים לך את כל הכלים שאתה צריך, בזה הם שונים מאחרים.

  • גיא הרדוף כותב :

    כתבה מעניינת מאוד, העקרון של לתת בחינם עם אפשרות לשדרוגים היא הדרך היותר טובה לדעתי.
    לכן אני נותן קורס שלם שמלמד איך להרוויח כסף באינטרנט.
    והכסף זורם, אגב, אני משתמש גם בכלי מעולם השיווק הרשתי שאומר שכל מי שלומד ממני יכול להרוויח בדיוק כמוני. מה שנותן עוד מוטיביציה לפעולה.

    תודה

    גיא הרדוף

  • סדנאות בישול כותב :

    הרבה פעמים שאלתי את עצמי "איך מרוויחים כסף כל חברות הקו-ד פתוח האלה?" הבנתי את התשובה אבל כמו שאתה אומר וורדפרסס מרוויחה את רוב הכסף שלה מבלוגים של אנשים , אזה איך בדיוק ג'ומלה מרוויחה כסף?

הוסף תגובה !

נא לא לשאול שאלות שלא קשורות לפוסט, זהו לא פורום תמיכה. לבעיות אישיות ונושאים מורכבים אפשר ליצור איתי קשר.

תגיות HTML מורשות לשימוש:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>