דף הבית » חדשות ועדכונים

להרוויח כסף מעיצוב תבניות ופיתוח תוספי וורדפרס

23 ביולי 2010 | מאת רמי | אין תגובות | תגיות: , , , , , , , , ,

וורדפרס היא פלטפורמה נפלאה. אבל עם פלטפורמה לא הולכים למכולת, צריך לדעת איך לנצל אותה נכון על מנת להרוויח בעזרתה כסף. חברת אוטומטיק, החברה המסחרית שעומדת מאחורי וורדפרס, מכניסה מיליונים במגוון דרכים. אך מסתבר שגם מפתחים עצמאים מצאו דרכים יפות להרוויח מפיתוחים יחודיים עבור משתמשי וורדפרס.

פיתוח אתרי וורדפרס

ישנן עשרות דוגמאות למפתחים עצמאים שלמדו אודות המערכת והחלו לספק שירותים הכוללים הקמת אתרי אינטרנט ופיתוחים יחודיים. לא נסקור את כולם פה, רק נציין את אלכס קינג שהחל את דרכו כמפתח תוספים ותורם נלהב לפרויקט קוד פתוח אנונימי. ככל שוורדפרס הפכה למוכר יותר ופופולרית יותר, גברה הדרישה למפתחים עצמאים המכירים את המערכת ויודעים לפתח לספק פתרונות יחודיים המתלבשים עליה.

לוגו של Crowd Favoriteאלכס קינג החל את דרכו כמפתח שתרם רבות לוורדפרס ופיתח תוספים איכותיים אותם הוא חילק בחינם, בזכות תרומתו הרבה שמו הולך לפניו בקהילת המפתחים. בשלב כלשהו הוא הקים את חברת CrowdFavorite שסיפקה שירותי פיתוח אתרי וורדפרס, היום הוא מפתח אתרים מבוססי וורדפרס לחברות הגדולות ומהמפורסמות בעולם ומטפל בכל ההיבטים הקשורים לפיתוח אתר העונה לכל דרישות הלקוח. בעבר פיתוחיו חולקו בחינם, היום הוא אחד מאנשי המקצוע היקרים שתמצאו, פיתוח בסיסי או התאמת תוסף לאתר מסוים תעלה כמה מאוד דולרים. הקמת אתר יכולה להסתכם באלפי ועשרות אלפי דולרים. אולם הדבר לא מרתיע חברות גדולות, הן מוכנות לשלם הרבה כסף כיוון שהן יודעות שהשירות שיקבלו יהיה ברמה הגבוהה ביותר. החברה מעסיקה עובדים והעסקים כל כך טובים שהחברה הודיעה השבוע על גיוס עובדים נוספים.

עיצוב תבניות וורדפרס

אחד ממאפייני הליבה של וורדפרס זו האפשרות לשנות ערכות עיצוב, אפילו קיימת ספריה של ערכות עיצוב מוכנות שניתנות להורדה בחינם. אולם אלה הן תבניות בסיסיות ביותר. לצד התבניות האלה פועלת תעשיה שלמה של מעצבים ומפתחים. המעצבים זיהו את התסכול של המשתמשים מהתבניות הפשוטות שיש לוורדפרס להציע, והחלו לספק תבניות פרימיום מעוצבות ומולטי פונקציונליות. את התבנית ניתן לפתח פעם אחת ולמכור לעשרות לקוחות (בעלות משתנה של 20 דולר עד 250 דולר לתבנית). מודל הכנסות המבוסס על מכירת תבניות הוא מהמוצלחים ומהיציבים בתחום. החלוצים שהשכילו לפתח תכונות נוספות מעבר לערכות העיצוב הבסיסיות שרדו לאורך תקופה ארוכה ואף הגדילו את כמות המשתמשים וההכנסות.

לוגו PremiumPress חלקם מרוויחים אלפי דולרים כל חודש, אחרים מדווחים על הכנסות שנתיות העולות על מיליון דולר.אם ניקח לדוגמא את PremiumPress למשל, הם לא מפתחים רק עיצוב יפה הם מפתחים תבניות ייעודיות לצרכים מיוחדים. כך למשל אם מישהו רוצה להקים אינדקס חברות, אתר קופונים, אתר מסחר אלקטרוני עם עגלת קניות, אתר השוואת מחירים, אתר דרושים, אתר נדל"ן ועוד – ניתן להוריד פשוט את ערכת העיצוב (מבוסס וורדפרס כמובן) עם העיצוב והפונקציונליות המלאה. הם לא מוכרים סתם עיצובים, הם מוכרים פיתוח מוכן ישר מהאריזה שלא דורש התאמות ותכנות – תוריד, תתקין ותתחיל להשתמש. ומסתבר שיש ביקוש למוצרים מוכנים מהקופסא, על פי דיווח הכנסות לחודש אפריל 2010 הם הכניסו 2,500 דולר. לא רע.

לוגו WooThemesדוגמא יותר מוכרת והרבה יותר רווחית היא חברת WooThemes. מהחברות המוכרות בתחום, שפיתחה תבניות פרימיום מוצלחות במיוחד ודיווחה על הכנסות שנתיות (לשנת 2009) של יותר משני מיליון דולר ושיעור רווח נקי של 50%-60%!! הם מציעים עשרות רבות של תבניות המחולקות למספר נושאים עיקריים – בלוג אישי, אתר חדשות/מגזין, אתר עסקי, אתר מולטי מדיה ועוד. המחירים החל מ-70 דולר לתבנית ועד 200 דולר (גישה מלא למפתחים), ויש מסלול תשלומים חודשי הכולל עדכונים ופיתוחים חדשים. אגב, הם היו הראשונים לפתח את מערכת תפריטים עבור לקוחותיהם, ששימשה מודל לחיקוי עבור מערכת התפריטים החדשה של וורדפרס (שולבה בליבת המערכת בגרסה 3.0).

פיתוח תוספים

ההצלחה של וורדפרס בקרב המפתחים התאפשרה בגלל היותה פלטפורמת קוד פתוח הניתנת להתאמה. מאפיינים שחסרים בליבת המערכת, ניתן להוסיף על ידי פיתוח עצמאי של תוספים. הפיתוח פשוט, משתלב בצורה מלאה במערכת ומתבצע בקוד פתוח. שרות אלפי תוספים ניתנים להורדה בחינם בספריית התוספים של וורדפרס. כולם מוצעים בחינם. יחד עם זאת, ישנם מפתחים שמציעים שירותי פיתוח יחודיים המותאמים לדרישות הלקוח. התחום הזה יצר תעשייה שלמה המעסיקה אלפי מפתחים עצמאים שמקדישים מזמנם לפיתוח תוספים יחודיים עבור לקוחותיהם ותוספים פשוטים יותר עבור הקהילה.

לוגו dev4press

אתר dev4press היא דוגמא מצוינת למפתח עצמאי שלקח את כל נושא פיתוח התוספים כמה שלבים קדימה והקים עסק לא סביב הנושא הזה. מודל ההכנסות שלו די פשוט, הוא מפתח תוספים ומשווק אותם בשני אופנים, גרסאות לייט מחולקות בחינם (כדי שאנשים יתנסו בתוסף)  ווגרסאות פרו הכוללים אפשרויות מתקדמות (וללא פרסומות) מוצעת בתשלום, זאת לצד גישה למדריכים נרחבים המסבירים איך להשתמש בתוסף וכן גישה לפורום התמיכה. אומנם ניתן למצוא תוספים דומים ללא תשלום במאגר התוספים של וורדפרס, אך הם אינם כוללים מגוון כה רחש של אפשרויות התאמה ואין מאחוריהם אנשי תמיכה כמו שיש ב-dev4press. חברה שבונה אתר ללקוח מעדיפה שלא לפתח תוסף אם קיים מוצר דומה בשוק והעדפה היא לא להשתמש במוצרים חינמיים נחותים, כאן נכנסים לתמונה פתרונות כמו של dev4press המציעים מוצר פרימיום הניתן להתאמה לפי דרישות הלקוח. חברת פיתוח כזו, תעדיף לשלם כמה עשות דולרים עבור שימוש בתוסף פרימיום על מנת ולקבל גישה למדריכים ולפורום התמיכה. הדבר חוסך זמן בפיתוח האתר ויוצר תעשיית משנה של מפתחי תוספים.

לוגו GetShopped.org

דוגמא נפלא נוסף היא תוסף ה-WP e-Commerce של חברת instinct הניו-זילנדית. הם פיתחו מערכת מסחר מאוד מורכבת במתלבשת על וורדפרס ומאפשרת לנו ליצור חנות וירטואלית עם אפשרויות מורכבות לניהול מוצרים, ניהול תשלומים, מעקב, סטטיסטיקה ועוד ועוד ועוד. התוסף ניתן להורדה בחינם, כל המדריכים פתוחים לכולם, ישנו פורום תמיכה פתוח לכולם. החברה מרוויחה כסף מתוספים נוספים המתלבשים על המערכת ומרחיבים אותה, טווח המחירים של התוספים החל מ-10 דולר ועד 195 דולר. מודל הכנסות פשוט נפלא. כמו וורדפרס, הכל ניתן חינם, אבל אם תרצה להשתדרג – שלם (לא הרבה). הקמת אתר מסחר אלקטרוני הוא עסק יקר מאוד, שימוש בפלטפורמת קוד פתוח בשילוב תוסף עגלת קניות חינמית הוא פתרון שקורץ לעסקים קטנים רבים, לא פלא שהחברה מדווחת על מיליון הורדות של התוסף.

לוגו wpPlugins

דוגמת נוספת ליזמות וורדפרס גאונית היא חנות התוספים wpPlugins המנהלת מערכת סליקה עבור מפתחי תוספים. בדומה לספריית התוספים של וורדפרס, הם הקימו מין חנות אפליקציות בה ניתן לשווק/ולרכוש תוספי פרימיום בתשלום, הם אחראים על הפלטפורמה ועל הסליקה ואילו בעלי התוספים מעלים את התוסף למערכת ושוכחים מהעניין, כל פעם שמתבצעת רכישה הכסף עובר למפתח (בניכוי עמלה מסיימת). האתר דיווח על הכנסות של כ-9,000 דולר בחודש פברואר 2010 לבדו, זאת אחרי 3 חודשי פעילות בלבד.

מדריכים וספרים

Digging into WordPressמודל הכנסות נוסף שהתפתח סביב תעשיית וורדפרס מבוסס על מדיריכם, כמו באתר Digging into WordPress. למי שלא מכיר את מדובר בשני חברים שהחליטו לשכתב את הקודקס של וורדפרס ויצרו מספר מדריכים למשתמש. הם ארזו את המדריכים בספר, אותו הם משווקים למשתמשים ולמפתחים כאחד. ספר דיגיטלי (PDF) עולה 27 דולר וספר פיזי עולה 67 דולר. המידע מתחדש באופן שוטף דרך האתר ומדי מספר חודשים יוצאת גרסה חדשה של ספר, בדרך כלל כל העותקים של הספר הפיזי נמכרים מראש בהזמנה מוקדמת. קבצי ה-PDF תמיד זמינים להורדה. כאמור, הספר מיועד גם למשתמש המתחיל וגם למשתמשים מתקדמים, הוא מכיל הוראות פשוטות לתפעול המערכת וגם טיפים למפתחים מתקדמים. נציין רק שמרבית הרוכשים הם מפתחים מתקדמים. אגב, ספרים נוספים ניתן למצוא בספריית וורדפרס.

ואם מדברים על מדריכים למשתמש, אתר המדריכים הפופולרי tutsplus.com החל לפרסם מדריכים איכותיים ומקיפים ביותר בנושא וורדפרס. האתר אומנם מפרסמת מדריכים במגוון רחב של תחומים אבל ראוי להתייחס למדריכי וורדפרס שלה בגלל העומק וכמות המידע שהם מספקים. לא תמצאו מקום נוסף ברשת המספק מדריכים כה מעמיקים. המודל העסקי של האתר מבוסס על חברות בתשלום (9 דולר בחודש או 78 דולר בשנה). המדריכים מפורסמים בחינם, אולם קיימים תכני פרימיום המוצגים ללקוחות משלמים בלבד כמו גם קבצים הניתנים להורדה (קבצי PSD, תוספים, קטעי קוד מוכנים ועוד).

לסיכום

הסקירה שלי הייתה בסיסית ביותר אך המגמה ברורה – האפשרויות להרוויח כסף הן אינסופיות. כל שאתם צריכים הוא דימיון, השקעה בפיתוח והתמדה. רבים אחרים כבר עשו והצליחו לא רע, מה איתכם?

אגב, אם יש לכם קישורים נוספים לאתרים של חברות ומפתחים עצמאים שהצליחו לספק שירותי וורדפרס, תכתבו לי עליהם באזור התגובות. תמיד כיף לשמוע על"האלה שהצליחו" ולהבין את סוד ההצלחה שלהם.

http://digwp.com/

מאת רמי

אחראי על אתר וורדפרס בעברית ועל תרגום ושחרור גרסאות וורדפרס בעברית. מפתח ליבה, בכל גרסה החל מגרסה 2.8, מפתח מוביל בגרסה 4.4 ובגרסה 4.6. מספק שירותי פיתוח אתרים, פיתוח תוספי וורדפרס לסטרטאפים ופיתוח כלים למפתחי וורדפרס - GenerateWP.com.

הוסף תגובה !

נא לא לשאול שאלות שלא קשורות לפוסט, זהו לא פורום תמיכה. לבעיות אישיות ונושאים מורכבים אפשר ליצור איתי קשר.

תגיות HTML מורשות לשימוש:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>