דף הבית » חדשות ועדכונים

התחרות הסמויה בין טמבלר לוורדפרס

5 במאי 2011 | מאת רמי | 6 תגובות | תגיות: , , , , ,

הקרב החשאי של סוף שנת 2010 בעולם הבלוגים התרחש בזירה קטנה בה ניצבו שני ענקים צומחים. מצד אחד ניצבה וורדפרס (WordPress) פלטפורמה לניהול בלוגים בקוד פתוח, מהצד השני טמבלר (Tumblr) פלטפורמת מיקרו-בלוגים צעירה.

טמבלר נגד וורדפרס

טמבלר נגד וורדפרס

השוואה בין המערכות

וורדפרס פותחה במקור כמערכת לניהול בלוגים (יומני רשת) ובהמשך הדרך התפתחה למערכת ניהול תוכן לכל דבר עניין, טמבלר לעומת זאת החלה את דרכה בתקופה בה "המרכיב החברתי" הפך למהותי יותר והמיקרו-בלוגים הפכו לרלוונטיים יותר.

טמבלר הוא שירות מיקרו-בלוגים המאפשר לגולשים לשתף חוויות כמו קישורים שראו ברשת, תמונה שצילמו, סרטון מעניין בו צפו או ציטוט שקראו. לטמבלר היה את "המרכיב החברתי" שכל כך חסר לוורדפרס.

מנגד וורדפרס היא מערכת פתוחה אותה כל אחד יכול להוריד, לשנות ולעשות בה שימוש כרצונו. טמבלר היא מערכת סגורה.

השוואה סטטיסטית

מאחר ועשרות מיליוני אתרים עושים שימוש בוורדפרס, ומאחר וכל אחד יכול להוריד את הקוד של וורדפרס ולהתקין אותו בשרת שלו, לא באמת ניתן לאסוף מידע מדויק לגבי כל אותם אתרים בניהול עצמי (Self Hosted WordPress Sites). לכן כאשר עושים השוואה סטטיסטית בין שתי המערכות ההשוואה היא בין טמבלר לבין וורדפרס.קום (שירות הבלוגים המסחרי של אוטומטיק).

ההשוואה בין שירות הבלוגים של וורדפרס.קום לבין שירות המיקרו-בלוגים טמבלר יצר תחרות סמויה בין שני השירותים בגלל החפיפה הרבה של קהלי היעד שלהם.

וורדפרס נגד טמבלר

וורדפרס נגד טמבלר

בואו נעבור לקצת מידע סטטיסטי (נכון לסוף שנת 2010):

  • תחילת פעילות – וורדפרס החלה את דרכה בשנת 2003 ושירות הבלוגים וורדפרס.קום הוקם בשנת 2005 טמבלר הוקמה בשנת 2007 (יתרון של שנתיים).
  • מבקרים יחודיים בחודש – וורדפרס.קום זוכה לכ-300 מיליון מבקרים יחודיים בחודש, לעומת כ-50 מיליון מבקרים יחודיים בטמבלר (פי 6 יותר).
  • כמות משתמשים – בוורדפרס.קום יש 30 מיליון בלוגים, לטמבלר יש כ-11 מיליון מיקרו-בלוגים (פי 3 יותר).
  • דפים נצפים בחודש – לוורדפרס כ-3 מיליארד דפים נצפים בחודש, לטמבלר 1.5 מיליארד דפים נצפים בחודש (פי 2 יותר).
  • גיוס כספים – חברת אוטומטיק גייסה 30 מיליון דולר, טמבלר גייסה 40 מיליון דולר (טמבלר מובילה ב-33%).

טמבלר – הכוכב החדש בשכונה

כל הסימנים הראו שטמבלר היא הדבר הבא. היא צעירה יותר, יש לה פחות בלוגים אבל יותר דפים נצפים ביחס לכמות הכותבים, יש לה פחות מבקרים יחודיים אבל ביחס לגודלה היא הרבה יותר פופולארית והיא אפילו מצליחה לגייס יותר כסף. הכיוון היה ברור – טמבלר עלתה על נוסחה מנצחת והיא הולכת לכבוש את השוק (כנראה על חשבון וורדפרס – המתחרה הגדולה בתחום זה).

עולם הבלוגים רעוש – היתכן שוורדפרס בדרך למטה? היתכן שיש מתחרה שיפיל אותה?

ואכן נשמעו הרבה טיעונים בעד השירותים של טמבלר, בניגוד לשירות הבלוגים הפשוט של וורדפרס, שירות המיקרו-בלוגים של טמבלר מאפשר לגולש לשתף חוויות. חוויות כמו קישורים שראיתי ברשת כמו תמונה שצילמתי או סרטון מעניין שמצאתי. לטמבלר היה את "המרכיב החברתי" שכל כך חסר לוורדפרס.

הפייט של וורדפרס

כדי להבין מה הלך פה, צריך להיכנס לראש של התקופה. כחצי שנה קודם לכן יצאה גרסה 3.0 של וורדפרס. זו הייתה הצלחה בכל קנה מידה. נעשה שילוב מורכב מאוד של WordPress MU (מערכת מרובת בלוגים) לתוך התקנת וורדפרס רגילה. הורחבה התמיכה בטקסונומיות מותאמות אישית והתווספה האפשרות ליצור תכנים מותאמים אישית. מאותו רגע וורדפרס כבר לא נחשבה מערכת לניהול בלוגים אלא מערכת לניהול תוכן והחלו להשוות אותה לדרופל ולג'ומלה.

הגרסה הייתה כה מוצלחת וזכתה לשבחים כה רבים עד שהמפתחים נרדמו בשמירה, בגרסה 3.1, הם טענו, לא יהיו הרבה שיפורים אלא רק תיקונים באגים קלים. זמן הפיתוח היה אמור להיות קצר. ובנומבר 2010 היינו צריכים לקבל את 3.1. אבל טמבלר הרס את התוכניות.

הדיבורים הרבים על ההצלחה של טמבלר ועל "המצאת התחום מחדש", החליט מאט מולנווג שבגרסה 3.1 ישולבו לתוך וורדפרס מרכיבים חברתיים בדומה לטמבלר. וכן היה, הצוות התחיל לעבוד על מאפיין חדש "פורמטים", הפיתוח התארך וגרסה 3.1 יצאה רק בסוף פברואר 2011.

משמעות המהלך

בין לילה וורדפרס ניטרלה את התחרות מצד טמבלר. היום לא צריך להרשם למערכת הסגורה של טמבלר כדי לנהל אתר מיקרו-בלוגים חברתי. היום ניתן להוריד התקנת וורדפרס ולהשתמש בתבנית שעושים שימוש בפורמטים כדי לנהל אתר מיקרו בלוגים עצמאי ללא תלוש בחברה חיצונית.

המהלך הגאוני לא רק שהוא ניטרל מתחרה פוטנציאלי, הוא גם יצר שוק נוסף של תבניות מיקרו-בלוגים.

המערכת כל כך מודולרית שניתן לעשות בה שימוש לכל הצרכים. מי שרוצה יכול להשתמש בפורמטים יעשה בהם שימוש, מי שלא – לא חייב. בדיוק כמו התמונות הממוזערות, מערכת התגיות והקטגוריות, השדות המיוחדים ושאר המאפיינים שיש בוורדפרס. אם זה מתאים לצרכים שלכם, תעשו בהם שימוש, אם לא – פשוט את תשתמשו בזה. אבל דעו שזה קיים שם. ואם תצטרכו את זה בעתיד – המערכת תומכת בזה.

מה יהיה עם טמבלר

בסוף 2010 דיויד קארפ הקפיד לציין בראיונותיו לתקשורת על המהפכה החברתית ברשת ואיך טמבלר ממלא משבצת זו בתחום הבלוגים. אולם מאז יצאה גרסה 3.1 של וורדפרס, הוא מזכיר בכל ראיון שטמבלר לא היא לא מתחרה של וורדפרס. הביטחון שהוא שידר בעבר התחלף בהתגוננות. אין לי נתונים סטטיסטיים אבל זה יכול להעיד רק על דבר אחד, בלימה בצמיחה של טמבלר.

כמו כן, מאז שיצאה גרסה 3.1, שכחו הטענות בדבר התחרות בין טמבלר לוורדפרס. טמבלר הפך ל"עוד שירות נישתי". וכיום כל אחד יכול להתקין מערכת וורדפרס ולהשתמש בערכת עיצוב לאתר מיקרו-בלוגים שעושה שימוש במאפיין החדש "פורמטים", היום כבר אין לטמבלר לא יחודיות ולא כל ערך מוסף אחר.

אני מאמין שטמבלר ימשיך לגדול עד לרמה מסוימת ואז השירות יירכש על ידי ענק כזה או אחר.

מאת רמי

אחראי על אתר וורדפרס בעברית ועל תרגום ושחרור גרסאות וורדפרס בעברית. מפתח ליבה, בכל גרסה החל מגרסה 2.8, מפתח מוביל בגרסה 4.4 ובגרסה 4.6. מספק שירותי פיתוח אתרים, פיתוח תוספי וורדפרס לסטרטאפים ופיתוח כלים למפתחי וורדפרס - GenerateWP.com.

6 תגובות »

  • Ariel כותב :

    סקיחרה מרתקת.
    אהבתי.

    אני עד היום לא הצלחתי להבין את השימוש בפורמטים של וורדפרס,
    אם יש למישהו דוגמאות שימושיות, אני אשמח לראות.

    לעומת זאת השינויים שנכנסו בגרסה 3.0 אפשר להגדיר כ'מהפכניים' בשביל וורדפרס.

  • אורי צציק כותב :

    לטאמבלר עדיין יש יתרון אחד משמעותי על הוורדפרס מבחינת נוחות השימוש – הבוקמרקלט הנוח. ברגע שמישהו יוציא פלאגין שנותן בוקמרקלט עם יכולות זהות, וורדפרס יהיה עדיף מכל בחינה.

  • מאור חזן כותב :

    תודה רבה רמי על הסקירה. מאוד מעניינת…ומדאיגה!

  • רמי כותב :

    @אורי,
    ברגע שיש פלטפורמה פתוחה דומה, אין לי תמריץ להשתמש בפלטפורמה זהה שהיא סגורה. וברגע שיש פלטפורמה פתוחה, לא רק שיהיה בוקמרקלט עם יכולות זהות אלא שגם יפותח בוקמרקלט עם יכולות עדיפות.

    @מאור,
    למה הסקירה מדאיגה? יש לך כלי קוד פתוח עם אותן היכולות (ואפילו יכולות עדיפות).

  • מאיר כותב :

    רמי, זה קצת לא מסתדר עם הנתונים שאותם מפרסמת טאמבלר

    http://24.media.tumblr.com/tumblr_llcm03LrVO1qz8q0ho1_500.png

  • רמי כותב :

    מאיר, שתי הערות:

    הנתונים שהצגתי הופיעו בכל כלי התקשורת ובמיוחד בבלוגים טכנולוגיים פופולאריים (מאמצע ועד סוף שנת 2010). לא עשיתי מחקר משלי, השתמשתי בנתונים שהוצגו באתרי טכנולוגיה פופולאריים, בכל האתרים הנתונים היו פחות או יותר זהים.

    והגרף שהצגת תומך בנתונים אלה, לא סותר אותם. אתה צריך להסתכל על החלק הכתום (המייצג רק את אתר טמבלר)ולא החלק כחול (המייצג את כל הרשת של טמבלר שכוללת אתרים נוספים). הוא תומך בנתון שהוצג "כ-50 מיליון מבקרים יחודיים".

הוסף תגובה !

נא לא לשאול שאלות שלא קשורות לפוסט, זהו לא פורום תמיכה. לבעיות אישיות ונושאים מורכבים אפשר ליצור איתי קשר.

תגיות HTML מורשות לשימוש:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>