דף הבית » חדשות ועדכונים

יאהו רכשה את טמבלר, בדיוק כמו שחזיתי לפני שנה

22 במאי 2013 | מאת רמי | 3 תגובות | תגיות: , , , ,

בכל פעם שמתרחש שינוי משמעותי בשוק הבלוגים העולמי, נראה כאילו וורדפרס היא המרוויחה העיקרית מהסיפור. הדבר אינו שונה במקרה של יאהו-טמבלר. מהרגע שהחלו השמועות על הרכישה, חלה עליה בהגירה מטמבלר לוורדפרס, כך לדברי מאט מולנווג.

טמבלר

טמבלר

בדיוק לפני שנה כתבתי על התחרות סמויה בין טמבלר לוורדפרס (ממליץ לקרוא). סקרתי את ההבדלים בין המערכות, היתרונות של כל מערכת, והצפי לעתיד. בדיוק כמו שהערכתי לפני שנה ("אני מאמין שטמבלר ימשיך לגדול עד לרמה מסוימת ואז השירות יירכש על ידי ענק כזה או אחר"), השבוע התחזית התגשמה ובגדול!

וורדפרס ונישת המיקרו-בלוגים

התחרות בין שתי המערכות לאורך השנים דחפה את שני הצדדים קדימה. טרנד המיקרו-בלוגים באותם שנים חשף את העובדה שלוורדפרס אין כלים מובנים כמו שיש למתחרים זריזים אחרים. הפופולריות של טוויטר עם הודעות הטקסט הקצרות, הצמיחה של טמבלר עם תכנים קצרים בפורמטים שונים והפריחה בשירותים חדשים ששילבו "כלים חברתיים" יצרה תחרות לא פשוטה לוורדפרס. בשנת 2011 נראה שנוצר ענף חדש – ענף המיקרו בלוגים – שהלך לטרוף את כל הקלפים. בתקופה בה 10% מכלל אתרי האינטרנט בעולם השתמשו בוורדפרס, נראה כי המערכת הגיעה לשיא שלה.

טמבלר נגד וורדפרס

טמבלר נגד וורדפרס

אחרי שחרור וורדפרס גרסה 3.0 הייתה תחושה שאין כבר מה לחדש – המעבר ממערכת בלוגים למערכת ניהול תוכן היה השיא. אך כבר אז החלה החדירה של וורדפר לתחום המיקרו-בלוגים. בגרסה 3.1 התווסף מאפיין חדש בשם "פורמטים" (שזה בעצם שדה מיוחד). הצגת הפורמטים הראה שכל הדיבורים על הדעיכה הצפויה של וורדפרס באו מוקדם מדי. בבת אחת תחום ה"מיקרו-בלוגים" חזר להיות עוד נישה.

שליטה או כסף

בזמנו לא הבנתי מדוע צריך לסווג תכנים לפורמטים ומי בכלל משתמש במאפיין הזה?! אבל בדיעבד הסתבר שמעל ראשינו התנהלה תחרות על השליטה בשוק. בוורדפרס החליטו להוסיף פונקציונליות חסרה שיש לשירותים מתחרים ובכך לנטרל את התחרות. בגרסה 3.1 התווספו הפורמטים ובגרסה 3.6 ממשק המשתמש של הפורמטים הולך לעבור מתיחת פנים רצינית ולהפוך למאפיין דומיננטי בתהליך כתיבת הפוסטים.

אחרי שחרור גרסה 3.1 כל אחד יכל להקים שירות מיקרו-בלוגים משלו. המרוויחה העיקרית מהמהלך היא וורדפרס. הצגת תוסף לייבוא תכנים מטמבלר לוורדפרס החליש אותה עוד יותר את אתר המיקרו-בלוגים הפופולרי.

עסקת יאהו-טמבלר מלמדת אותי שדיוויד קארפ בחר בבית קברות מזהב והשאיר את השליטה בשוק למפתחי וורדפרס. כמויות "הספאם-בלוג" שיש בטמבלר, והממשק הפורמטים החדש שצפוי להגיע עם שחרור וורדפרס 3.6 כנראה דחף אותו להעדיף את הכסף על פני שליטה בענף. אני רק מאחל לו שלא יסיים כמו GeoCities (זוכרים?).

כולם מברכים את יאהו על הכיוון החדש שלה, אבל לדעתי המרוויח הגדול הוא דיוויד קארפ בן ה-26 שזיהה נכון את השיא והחליט להיפגש עם הכסף ברגע הטוב ביותר עבורו. המפסידה הגדולה תהיה יאהו, ששפכה 1.1 מיליארד דולר במזומן(!). להערכתי, בעוד 6-7 שנים היא תסגור את השירות ותמשיך להרפתקה הבאה.

וכמובן המרוויח הגדול ביותר יהיה מאט מולנווג שרואה לנגד עיניו איך חברת ענק משתלטת על אחד המתחרים הגדולים שלו. יאהו צריכה לרצות את בעלי המניות שלה, והפוקוס שלה בשנים הקרובות יהיה מימוש רווחים מהרכש החדש. אני מהמר על כך שבשנים הקרובות ישולבו יותר פרסומות בטמבלר ונראה שם יותר שירותי פרימיום בתשלום – הדבר יזרז את המעבר של המשתמשים למערכות מתחרות.

מאת רמי

אחראי על אתר וורדפרס בעברית ועל תרגום ושחרור גרסאות וורדפרס בעברית. מפתח ליבה, בכל גרסה החל מגרסה 2.8, מפתח מוביל בגרסה 4.4 ובגרסה 4.6. מספק שירותי פיתוח אתרים, פיתוח תוספי וורדפרס לסטרטאפים ופיתוח כלים למפתחי וורדפרס - GenerateWP.com.

3 תגובות »

  • סימן-טוב יחיאל כותב :

    נראה לי שהשלב הבא של יאהו יהיה לרכוש את וורדפרס עצמה ולשלוט בשוק …אם היא כבר שפכה איזה מיליארד דולר מה זה בשבילה עוד כמה מיליארדים.

  • רמי כותב :

    נראה לי שמאט מולנווג לא טיפש עד כדי כך. ולפי מה ששמעתי המשקיעים שלו רצים איתו לטווח ארוך. המטרה שלהם היא לשנות סדרי עולם ולא "עוד אקזיט".

    לגבי יאהו, האינטרסים שלהם קצרי טווח. רכישת וורדפרס לא תתרום לביזנס שלהם, כי זה קוד פתוח. בטמבלד עוד יש היגיון כלשהו כי זו מערכת סגורה. אבל לוורדפרס אפשר לעשות FORK ולהמשיך פיתוח בנפרד מיאהו.

  • שגב כותב :

    חבל שדיוויד קארפ נתן לטמבלר ליפול לידיים הלא נכונות ולמכור אותו. יאהו די טובים בלגרום למשתמשיה לעזוב אותה לטובת אלטרנטיבות אחרות.

הוסף תגובה !

נא לא לשאול שאלות שלא קשורות לפוסט, זהו לא פורום תמיכה. לבעיות אישיות ונושאים מורכבים אפשר ליצור איתי קשר.

תגיות HTML מורשות לשימוש:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>